top of page
online timeline.00_00_29_19.still010.jpg

Oppdraget – Nyutdannet

 

Nyutdannet er laget for å gi lærerstudenter trening i å håndtere det å være nyutdannet i møte med en skolekultur. Den kan også brukes av skoler og andre med interesse for det å være ny i en jobb,

 

Inspirasjonen til karakterene, situasjonene og dilemmaene er hentet fra forskning, men også fra historier fortalt av skoleledere, lærere, lærerutdannere, studenter og foresatte.  

Nyutdannet kan jobbes med på ulike måter, men vi anbefaler alle å ha en utforskende tilnærming til. I denne simulerte praksisen får du innblikk i korte hverdagsscener fra et skoleliv hvor Amir er den nyutdannede og nyansatte læreren.

Under lister vi oppdrag som på ulike måter handler om skolekultur. Det kan være lurt først å utforske filmer og tekstdokumenter, og så jobbe med oppdragene. Velg gjerne fokus.

Vi anbefaler at arbeidet strekker seg over tid, og knyttes til lesing av relevant faglitteratur. Lykke til med arbeidet!   

Ulike rom for læring og relasjonsbygging 

 

 

 

 

På en skole er det ulike fysiske og sosiale rom som kan invitere til læring og relasjonsbygging. Noen skjer som resultat av planlagte aktiviteter, andre ganger oppstår det situasjoner som læreren kan utnytte. 

  • Hvordan utspilles lærerrollen i de ulike rommene? 

  • Hva er likt og hva er ulikt? 

  • Hvorfor endres lærerrollen i de ulike rommene? 

Å balansere ulike hensyn

En nyutdannet lærer står overfor en rekke valg i løpet av arbeidsdagen hvor ulike hensyn må balanseres. Sjekk ressursene fra "gangen"::

  • Hvordan vurderer dere valget Amir som nyutdannet gjør om å spille fotball med guttene i gangen?

  • I en læringskultur er det viktig at man kan gi og motta konstruktive og tydelige tilbakemeldinger. Hvordan vurderer dere måten Amir får tilbakemelding fra en kollega på i denne scenen?

 

Informasjon fra rektor

Som nyutdannet må du sette deg inn en betydelig mengde rutiner, regler og praksiser ved skolen din. I film nr. 1 fra rektors kontor får Amir en kort innføring i noe av dette.

  • Ta rektors perspektiv, hvilke vurderinger tror dere hun må gjøre i forkant av denne typen informasjonsprat med en nyansatt lærer?

  • Beskriv hvilken informasjon du ville valgt å gi/du ville ønsket å få hvis du var Amir

 

Kommunikasjon når tillit er satt på prøve

Fra tid til annen skjer det hendelser som kan sette tilliten mellom lærer og foresatte på prøve, og i film nr. 2 fra rektors kontor gir blant annet rektor uttrykk for at engstelige foreldre har behov for å snakke direkte med læreren om det som er vanskelig.

  • Har dere noen gang valgt å kommunisere skriftlig om noe som er vanskelig? Hva kan være fordeler og utfordringer ved det? 

  • Hvordan vurderer dere rektors forslag om å ta en telefon til disse foreldrene?

 

Skole-hjem-samarbeid

I den ene filmen fra arbeidsrommet, ser dere Eman forberede foreldremøte.

  • Hva legger dere merke til når det gjelder skole-hjem-samarbeid? Hvordan ville dere svart?

  • Når bør lærere være tilgjengelige for foreldre? Hva er det rimelig å forvente av en lærer knyttet til det å svare på henvendelser fra foreldre?

 

Å håndtere utfordringer

Å bygge relasjoner med elever som utfordrer læreren kan være ekstra krevende når man er ny som lærer, fordi man kan bli sårbar i relasjonelt arbeid. Se filmene fra klasserommet:

  • Hvilke utfordringer oppstår i filmene? Hvordan håndterer Amir disse?

  • Hva er elevenes respons på Amirs håndtering?

  • Kunne Amir handlet annerledes? Hva ville du anbefalt ham å gjøre i disse situasjonene?

 

Å diskutere elever med andre kollegaer

 

'Det er naturlig at lærere snakker om elever de har i ulike sammenhenger. I filmen fra "lærerværelset" ser vi et eksempel på en slik samtale.

  • Beskriv hva som skjer i denne filmen

  • Hva er det greit- og ikke greit å snakke om på et lærerværelser?

  • Hvilken betydning har rom og setting for hva man kan ta opp som lærer? Hvilke arenaer har man for å diskutere elever og foresatte hvis man har behov for det?

  • I filmen blir Amir dratt inn i de to lærernes samtale. Etter hvert reagerer Eman. Hva står på spill når man som kollega reagerer på noe andre kollegaer gjør eller sier? 

  • Tren på hva dere ville sagt i en tilsvarende siutuasjon. 

 

Å forholde seg til ulike systemer for støtte

Som nyutdannet har man mange støttespillere og systemer for støtte, både formelt gjennom skoleledelsen, mentor- og fadderordning, og mer uformelt ved at man kommer inn i et kollegialt fellesskap. Sjekk ut ressursene på arbeidsrommet og på rektors kontor:

  • Hvilke former for støttesystemer finner dere eksempler på i simuleringsressursen?

  • Hvordan reagerer Amir på de ulike formene for støtte?

  • Hvordan kan du som nyutdannet søke støtte hvis du lurer på noe eller hvis du opplever at noe er krevende, utfordrende etc.?

Screenshot 2024-05-29 at 18.17_edited.jp
kontor skole hjem oppdrag_edited.jpg
Klasserom oppdrag_edited.jpg
Gang oppdrag_edited.jpg
bottom of page