top of page

Digital Observasjonspraksis: en nøkkel til lærerstudenters suksess i praksisskolen?

LUDO

Skrevet av: Catharine Strimas, førstelektor i pedagogikk ved USN og Lene J. Kjær, universitetslektor ved USN


Foto: Unsplash


For de fleste lærerstudenter oppleves overgangen fra studentrolle til rollen som praksisstudent som en spennende, men utfordrende tid. Å få praksiserfaring er avgjørende, men det kan være vanskelig å få den nødvendige støtten og veiledningen før den første praksisperioden. Digital observasjonspraksis har vist seg å være en effektiv modell for å støtte studentenes læring og overgang til klasserommet.

Digital observasjonspraksis gir studentene en grundig forståelse av observasjon grundig forståelse av hvordan observasjon kan brukes som en metode når de selv skal jobbe som lærere og hvordan de skal bruke det som et verktøy i deres fremtidige lærerhverdag. Gjennom en 6-dagers digital workshop der digital observasjonspraksis inngår, får studentene muligheten til å delta i læringsaktiviteter som ellers kan være vanskelig å tilrettelegge for på tradisjonelle campus- eller praksisskoleomgivelser.


En av de mest verdifulle elementene i denne digitale workshopen er tilstedeværelsen av både lærerutdannere fra campus og fra praksisfeltet i det digitale rommet. Dette gir studentene et bredt perspektiv og muligheten til å lære fra eksperter på begge områder. Gjennom strømming og observasjon av reelle undervisningssituasjoner fra lokal grunnskole i sanntid via plattformer som Zoom, får studentene verdifull innsikt i pedagogiske praksiser.


En viktig del av prosessen er når studentene først observerer undervisningen digitalt og skriver egne observasjonsnotater individuelt. Ved at grunnskolelærerstudentene får observere en erfaren lærerutdanner fra praksisfeltet som underviser i sanntid, kan de få et innblikk i lærerrollen de selv skal tre inn i. Ved å fylle inn i observasjonsskjema kan studentene også bli bevisste på forskjellen mellom hva som er en observasjon og hva som er en tolkning. Alle får et observasjonsskjema med forhåndsbestemte observasjonstemaer som for eksempel: oppstart til timen og overganger, elevenes læreprosesser, kommunikasjon og relasjonsarbeid. Deretter blir hver student observasjoner og tolkninger presentert og diskutert i studentgrupper. Dette gir rom for refleksjon og dyptgående samtaler om pedagogiske strategier og tilnærminger. “Hver dag fikk jeg mye ut av å lære av andres spørsmål som jeg kanskje ikke hadde kommet på å spørre om selv. Vi fikk reflektere over det hele klassen,” sier en førsteårsstudent.


Etter disse studentgruppesesjonene møtes alle i plenum, inkludert pedagogikk-lærere og den strømmende grunnskolelæreren, for å diskutere grunnskolelærerens pedagogiske handlinger og de teoretiske aspektene knyttet til studentenes observasjoner.


Studentenes tilbakemeldinger på digital observasjonspraksis er svært positive. De beskriver en betydelig økning i selvtillit og forståelse for læreryrket før de faktisk begynner sin første praksisperiode i klasserommet. En av studentene uttrykte det slik: "Digital observasjon er veldig verdifullt for oss som har mindre erfaring fra skolen. Det gir oss en unik mulighet til å lære og reflektere, og det styrker vår forberedelse før praksisperioden."


Gjennom digital observasjonspraksis får lærerstudenter en solid start på sitt første møte med klasserommet i sin rolle som praksisstudent. Digital observasjonspraksis gir dem både kunnskap og erfaringer som er avgjørende for suksess som fremtidige lærere. Én student oppsummerer sine erfaringer med digital observasjon som "en forsiktig tilnærming til å bli lærer i stedet for å bli kastet rett inn i det".

50 visninger5 kommentarer

5 Comments


info.thotslifey
Jan 23

Hello! I just now would wish to offer a enormous thumbs up for the excellent info you’ve got here with this post Write for Us Gaming

Like

info.thotslifey
Jan 23

Thank You for sharing Write for Us Gaming

Like

info.thotslifey
Jan 20

Hello! I just now would wish to offer a enormous thumbs up for the excellent info you’ve got here with this post Bondage Valley.

Like

Jennifer Bevan
Jennifer Bevan
Dec 04, 2024

Whether you’re building the ultimate gaming rig, exploring the latest write for us tech gadgets, diving into the hottest games, or mastering development tools, this forum is your playground! We’re here to share knowledge, swap tips, and celebrate everything tech and gaming.


Like

Nabua Monian
Nabua Monian
Sep 20, 2024

Der Ultimate Team Modus bleibt einer der populärsten Modi in ea sports fc 25 münzen. Spieler können ihre Traummannschaft aus Tausenden von echten Fußballern zusammenstellen, wobei jede Karte einzigartige Attribute und Fähigkeiten hat. Der Reiz, neue Spieler zu entdecken und sein Team zu verbessern, ist nach wie vor groß. Neu in diesem Jahr sind die „Evolutions“-Karten, die es ermöglichen, Spieler im Laufe der Saison weiterzuentwickeln. Diese Karten bringen zusätzliche strategische Tiefe, da sie es den Spielern erlauben, ihre Mannschaft langfristig zu planen und anzupassen. Dies macht den Modus besonders attraktiv für Spieler, die gerne sammeln und strategisch denken. Der Ultimate Team Modus bietet somit endlose Stunden Spielspaß und bleibt ein Herzstück von ea fc 25 münzen. Die Möglichkeit, gegen andere…

Like

Læring og undervisning i digitale omgivelser

  • Hvit Facebook Ikon

© Copyright 2024 by LUDO

Kontakt

Adresse

Universitetet i Sørøst-Norge
Postboks 235
3603 Kongsberg

Universitetet i Sørøst-Norge

bottom of page