Dette er et videocase filmet på Tislegård ungdomsskole. Videcaset er delt i tre deler som viser minutt for minutt en undervisningsøkt, gruppearbeid og presentasjoner. Hensikten er å gi lærerutdannere og lærerstudenter et reelt innblikk i praksis. Dette er et grunnlag for å observere, analysere og diskutere didaktiske og pedagogiske problemstillinger.
Del 1
Hva kjennetegner rollefordelingen mellom elever og lærer når Ole (lærer) starter/startet økten?
Hvilke didaktiske og pedagogiske grep legger/la du merke til i oppstarten av timen?
Hva kjennetegner oppgaven elevene får?
Del 2
Hva kjennetegner samarbeidspeosessene i de to gruppene?
Hvilken betydning ser gruppen ut til å ha for elevenes faglige kompetanseutvikling?
Hva kjennetegner de faglige diskusjonene og vurderingene elevene gjør mens de løser oppgaven?
Hvilke typer kilder bruker de?
Hvordan ser de ut til å forholde seg til opphavsrett?
Hvilken rolle spiller læreren som veileder i de to gruppene?
Del 3
Hvilke kompetanser kommer til uttrykk i elevenes presentasjoner? Vurder både fag og grunnleggende ferdigheter.
Hvis du skulle utviklet vurderingskriterier for oppgaven, hvordan ville de ha vært?
Comments